Co możecie realizować w ramach Projektu "Sapere Aude - miej odwagę być mądrym"
Założycielem i Prezesem Helskiej Fundacji Sapere Aude jest Marek Chroń - Radny Miasta Helu. Siedzibą Fundacji jest miasto Hel. Fundacja została powołana do wspierania inicjatyw dzieci i młodzieży, propaguje idee demokratyczne oraz zasady partycypacji społecznej.
Działanie Fundacji ma na celu pomoc i kształtowanie umiejętności świadomego i samodzielnego wyboru i empatii. Rozumienie mechanizmów demokratycznych a w przyszłości kształtowanie otaczającej rzeczywistości w sposób uwzględniający potrzeby wszystkich grup obywateli. W dobie deficytu wartości oraz często sprzecznego ze sobą przekazu niezwykle ważna jest umiejętność analizy informacji i odróżnianie populizmu od realnych możliwości. Budowanie świadomości przez zdobywanie wiedzy jest koniecznością w kształtowaniu człowieka mądrego, który swoim przykładem będzie wpływał na swoje otoczenie i jego dobrobyt.
Wyrażam nadzieję, iż wspólna praca na wszystkich płaszczyznach życia społecznego przyczyni się do rozwoju społeczeństwa obywatelskiego oraz rozwoju intelektualnego młodych ludzi. W interesie nas wszystkich jest by przyszłe pokolenia świadomie wpływały na rozwój naszych „małych ojczyzn” mając na względzie przede wszystkim dobro drugiego człowieka.
Fundacja zarejestrowana jest w KRS pod numerem 0000652135
NIP 587-170-90-52 REGON 366082081
wspierania Projektu zostało założone konto bankowe:
Bank PEKAO: 73 1240 5383 1111 0010 7208 1407
Wpłat można dokonywać za pomocą BLIK na numer telefonu 506 785 325
Projekt „Sapere Aude – miej odwagę być mądrym” został stworzony w 2016 r. przez założyciela Helskiej Fundacji Sapere Aude, radnego Helu, działacza społecznego Marka Chroń. Projekt skierowany jest do uczniów szkół podstawowych i średnich. Zasięg projektu nie jest ograniczony. Projekt ma na celu kształtowanie umiejętności świadomego wyboru, samodzielnego myślenia i empatii u młodych ludzi. Projekt ma na celu poznanie i zrozumienie mechanizmów demokratycznych a w przyszłości kształtowanie otaczającej rzeczywistości w sposób uwzględniający potrzeby wszystkich grup obywateli. Budowanie świadomości przez zdobywanie wiedzy, jako konieczności kształtowania człowieka mądrego, który swoim przykładem będzie wpływał na swoje otoczenie i jego dobrobyt. Oczekiwaniem organizatora jest zmobilizowanie i zachęcenia młodzieży do działania w swoich środowiskach lokalnych, angażowania się w życie swoich społeczności. Podnoszenie świadomości i wiedzy na temat mechanizmów funkcjonowania samorządu oraz praktyczne próby przenoszenia tej wiedzy na pomoc współmieszkańcom. Tworzenie pomysłów na poprawę funkcjonowania lokalnego samorządu oraz wykorzystywania pełni swoich praw.
Młodzież w ramach projektu realizuje przedsięwzięcia związane z tematyką demokratyczną lub społeczną. Organizator w żaden sposób nie wpływa na podejmowane przez młodzież działania. Istnieje możliwość, jeżeli młodzież wyrazi taką wolę, spotkań z organizatorem lub jego przedstawicielami w celu omówienie przykładowych działań. W trakcie trwania edycji organizowane są spotkania z patronami oraz organizowane są przez fundację dodatkowe przedsięwzięcia edukacyjne, w których młodzież może brać udział. Fundacja nie ingeruje w wybór kandydatów do wyróżnień.
Mottem przewodnim Projektu jest myśl Horacego „SAPERE AUDE”, którą rozsławił filozof niemiecki Immanuel Kant, czyniąc z niego dewizę Oświecenia i zawarł w nim orędzie tego procesu:
” Oświeceniem nazywamy wyjście człowieka z niepełnoletności, w którą popadł z własnej winy. Niepełnoletność to niezdolność człowieka do posługiwania się swym własnym rozumem, bez obcego kierownictwa. Zawinioną jest ta niepełnoletność wtedy, kiedy przyczyną jej jest nie brak rozumu, lecz decyzji i odwagi posługiwania się nim bez obcego kierownictwa.”
Uczestnictwo w Projekcie to organizacja i realizacja przez młodzież przedsięwzięć mających wpływ na ich bezpośrednie otoczenie jak również na świadomość ich samych. Uczniowie szkół, które przystąpią do Projektu mają możliwość spotkania się z jego twórcą lub patronami w czasie którego uzyskują wiedzę nt. konkretnych tematów, w ramach których mogą urzeczywistniać swoje pomysły. Ideą Projektu jest stawianie na samodzielność, kreatywność i zaangażowanie młodych ludzi. Wiedza ,którą otrzymują w czasie spotkań nie jest w żaden sposób ramą możliwych działań a jedynie wskazówką lub podpowiedzią. Projekt trwa przez okres całego roku szkolnego. Rozpoczyna się we wrześniu i kończy galą, na której wyróżniani są laureaci, w czerwcu (na tydzień przed zakończeniem roku szkolnego). W czasie jego trwania twórcy Projektu w żaden sposób nie ingerują w działalność młodzieży. Również zgłaszanie młodzieży do wyróżnień odbywa się przez komisje szkolne, stowarzyszenia, organizacje społecze i opiekunów. Rada Fundacji ogranicza się jedynie do końcowej weryfikacji i zatwierdzania kandydatur. Procedurę opisuje regulamin.
Pierwsze spotkania z młodzieżą mają na celu wskazanie definicji czy dany projekt jest projektem prodemokratycznym czy prospołecznym i wyjaśnieniu, że do tego celu służy pytanie: „czy to co chcę zrobić będzie służyło większej grupie osób? Czy projekt będzie miał wpływ na poczucie empatii, solidarności społecznej i konsolidacji społeczności oraz odpowiedzialności za otoczenie? Czy obywatel będzie miał poczucie wpływania na rzeczywistość? – to Partycypacja, natomiast jeżeli przy projekcie widzimy możliwość podniesienia świadomości, wiedzy, odpowiedzialności, ułatwiamy korzystanie z własnych praw w zgodzie z decyzją większości - możemy mówić o Demokracji”.
W dobie deficytu wartości oraz często sprzecznego ze sobą przekazu niezwykle ważna jest umiejętność analizy informacji i odróżnianie populizmu od realnych możliwości.
Projekt ma na celu wyłonienie i nagrodzenie uczniów, którzy swoją postawą i postępowaniem dają świadectwo prawości, propagują idee demokratyczne oraz zasady partycypacji społecznej na niwie swojej szkoły i środowiska pozaszkolnego.
W zakresie aktywności obywatelskiej:
- składanie wniosków do budżetów obywatelskich za pośrednictwem swoich radnych;
- organizowanie konkursów plastycznych ukazujących społeczną aktywność młodzieży ;
- organizowanie konkursów tematycznych na temat praw i obowiązków obywatelskich;
- organizowanie warsztatów dla społeczności lokalnej o tematyce korzystania z praw obywatelskich,
np. dostęp do informacji publicznej;
- organizowanie pokazów i dyskusji w oparciu o klasyki kina o tematyce wolności obywatelskich;
- organizowanie paneli dyskusyjnych nt. problemów grup społecznych np. młodzieży swojej
miejscowości;
- przeprowadzenie warsztatów i dyskusji nt. nieposłuszeństwa obywatelskiego.
W zakresie pomocy ludziom potrzebującym i zwierzętom
- udział w wolontariacie, propagowanie potrzeby współczucia i pomocy;
- organizowanie projektów dotyczących ochrony zwierząt;
- organizowanie projektów związanych z pomocą zwierzętom;
- organizowanie konkursów tematyczny dotyczących wiedzy o wolontariacie;
- organizowanie kursów pierwszej pomocy;
- organizowanie akcji charytatywnych;
- organizowanie projektów wspierających np. Dzień Seniora,
- pomoc osobom ubogim w swoim najbliższym otoczeniu;
W zakresie promocji swojej „Małej Ojczyzny”
- organizowanie projektów popularyzujących walory lokalnego otoczenia;
- rewitalizacja miejsc pamięci;
- przeprowadzenie warsztatów nt. lokalnego patriotyzmu;
- organizacja konkursów plastycznych promujących „Małą Ojczyznę”;
- przygotowanie lekcji historii w terenie.
W zakresie promocji nauki i wiedzy
- organizowanie spotkań promujących hasło, że wiedza nie jest przywilejem ale prawem każdego obywatela;
- organizowanie spotkań z Patronami i Przyjaciółmi Projektu;
- udział w Projektach organizowanych przez Helską Fundację Sapere Aude;
- przeprowadzenie konkursów łączących wiedzę i umiejętności praktyczne;
- przygotowanie programu nauki w szkole opierający się o indywidualne podejście do ucznia;
- przygotowanie projektu lekcji praktycznej, opierającej się na ćwiczeniach, doświadczeniach, pracy grupowej.
W zakresie świadomości udziału w procesie wyborczym
- organizowanie wyborów do samorządów szkolnych/klasowych w oparciu o ordynację wyborczą;
- przeprowadzenie panelu dyskusyjnego nt. udziału w wyborach;
- przeprowadzenie debaty wyborczej;
- przygotowanie kampanii wyborczej do samorządu szkolnego;
- przygotowanie projektu „ustawy szkolnej” i zebranie podpisów potrzebnych do zgłoszenia ustawy ;
W zakresie poszerzania wiedzy o funkcjonowaniu władzy samorządowej i urzędów
- organizowanie spotkań z przedstawicielami sfery publicznej;
- organizowanie lekcji i dyskusji na temat funkcjonowania urzędów publicznych;
- praca nad projektami związanymi z udziałem młodzieży w życiu publicznym np. młodzieżowej radzie
miasta;
- próby tworzenia aplikacji dla poprawy komunikacji obywatela z urzędnikiem;
- opracowanie schematów usprawniających funkcjonowanie urzędów;
- przygotowanie projektu urzędnik przyszłości;
"Oświeceniem nazywamy wyjście człowieka z niepełnoletności, w którą popadł z własnej winy. Niepełnoletność to niezdolność człowieka do posługiwania się swym własnym rozumem, bez obcego kierownictwa. Zawinioną jest ta niepełnoletność wtedy, kiedy przyczyną jej jest nie brak rozumu, lecz decyzji i odwagi posługiwania się nim bez obcego kierownictwa."
Hel
ul. Obrońców Helu 2/4